Mahler Tweede Symfonie

75 jaar bevrijding

Een muzikaal eerbetoon aan onze bevrijders
In september 1944 zinderde de bevrijdingseuforie door Zuid-Nederland. Te midden van de kolkende maalstroom van angst en hoop werden de eerste steden bevrijd. Het thema '75 jaar vrijheid' krijgt met de Tweede symfonie van Gustav Mahler een passende en indrukwekkende invulling met drie concerten.

Allereerst is het jaarlijkse Liberation Concert op de Amerikaanse begraafplaats in Margraten de ultieme plek voor het eerbetoon aan de bevrijders van toen. Ook Eindhoven viert zijn 75-jarige bevrijding. Het concert in Aken is het openingsconcert van de nieuwe serie Meisterkonzerte van de philharmonie.

Geen componist wist de herrijzenis van de hoop beter te verklanken dan Gustav Mahler in zijn vooruitziende Tweede Symfonie. Voor dit meeslepende werk over leven, dood en wederopstanding trok Mahler alles uit de kast: een kolossaal symfonieorkest met veel strijkers, extra koperblazers, orgel, klokken, een groot koor en twee zangsolisten. Vanuit een stille treurmars ontstaat een anderhalf uur durende stroom van emoties. Mahler dwingt je stil te staan bij de overledenen, maar roept uiteindelijk op tot de wederopstanding, hoop en eeuwig leven.

Studium Chorale zorgt in samenwerking met het Brabant Koor voor het door de componist voorgeschreven groot bezette koor.

Uitvoerenden

philharmonie zuidnederland - orkest  Studium Chorale - koor
Brabant Koor - koor
Sarah Wegener - sopraan