Hymns of el mar'a - Me miseram quid agam/Min al acmaaq

Hymns of el mar'a - Hymnen van een vrouw

El mar’a, een vrouw. Ze is sterk, gevoelig, krachtig, lief en ondernemend. Ze zorgt, voedt, steunt, ze bouwt, geeft en heeft lief. Ze gaat de straat op, vecht voor gelijkheid, voor rechtvaardigheid, voor vrede, voor het goede. Ze wappert met haar haren, knipt ze af. Ze komt op voor zichzelf en voor anderen. Ze neemt de leiding, volgt, verbindt en creëert.
Daarom, een ode aan Maria, symbool voor álle vrouwen, waarin ze wordt geprezen, gegroet, bezongen en waarin zij prijst, looft én de kracht toont om overeind te blijven.

In deze ode aan de vrouw is het gregoriaans voel- en hoorbaar in ieder werk. Zowel de westerse muziek als die uit het Midden-Oosten komt voort uit conductussen, chants, tropen, cantus firmussen en daar laten ook hedendaagse componisten zich nog altijd door inspireren. Het is te horen in Hymns of el mar’a, waarin de invloed van het gregoriaans - soms enigszins verstopt - overal onmiskenbaar aanwezig is. Van Guerrero tot Britten, van Duruflé tot Gjeilo.

Me miseram quid agam/Min al acmaaq

Zo ook in het nieuwste werk van componist Gerard Beljon Me miseram quid agam/Min al acmaaq. Hij liet zich inspireren door een 12e-eeuwse muziekstuk uit de Onze Lieve Vrouwebasiliek en verklankte zijn visie op wat er nu in de wereld gebeurt, van het oorlogsgeweld in Oekraïne tot de verschrikkingen in het Midden-Oosten, waarin een vrouw vertwijfeld op zoek is naar haar verloren geliefde. Beljon verenigt in dit werk westerse muziek met klanken uit het Midden-Oosten en laat via Rianne Wilbers en Paloma Lázaro Arteaga in het Latijn en Arabisch emoties doorklinken die over eeuwen, landsgrenzen en culturele achtergronden heen gaan.
Zo slaan componist en koor een muzikale brug tussen oost en west. Er ontstaat een kunstvorm die gevoed wordt door twee verschillende culturen, maar belangrijker nog; er ontstaat begrip, verdraagzaamheid, verbinding, eenheid.

Beeld: Annemiek Mencke

Bovenstaand beeld van Annemiek Mencke past perfect bij deze ode aan de vrouw:
“Voor mij vangt deze compositie goed de prachtige complexheid van het vrouwelijke, ze is zacht, lieflijk, poëtisch, maar ook fel, scherp en krachtig. Eigenschappen die niet haaks tegenover elkaar hoeven staan maar juist onderdeel zijn van een en hetzelfde. Door haar in volledigheid te omarmen, kan ze stralen!”, aldus Annemiek.

Annemiek Mencke studeerde Product Design aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en is sinds enkele jaren werkzaam als zelfstandig kunstenares. Licht is een grote inspiratiebron voor haar:
"Voor mij is licht als muziek. Er is een oneindig ritme, iedere dag zijn er nieuwe lichtcomposities, vormen die bewegen als een melodie. Er is zoveel te zien in lichtval, reflecties en schaduwen…we hoeven alleen maar te kijken.”

Op 20 november worden enkele van haar werken tentoongesteld in de foyer van het Orgelpark in Amsterdam.

Gerard Beljon

Gerard Beljon begon zijn muzikale loopbaan als luitist en gitarist, maar al snel kwam daar de liefde voor het componeren bij. Communicatie en emotie zijn de aanjagers voor Beljons composities. Zijn werken moeten dan ook doorvoeld worden. Op dit moment laat Beljon zich vooral inspireren door de maatschappelijke ontwikkelingen in de wereld.
Beljon schreef eerder al composities voor het Nederlands Kamerkoor en Cappella Amsterdam, maar ook voor ensembles en instrumentalisten als het Nieuw Ensemble, duo Toeac en pianist Ralph van Raat.

Francisco Guerrero (1528-1599): Magnificat (Ton.8 vocibus octo)
Francisco Guerrero (1528-1599): Ave Maria

- zo 20 november 2022, 14.15 uur
Amsterdam, Orgelpark
€22,50 regulier - €15,- studenten en 65+
*Annemiek Mencke exposeert enkele van haar werken in het Orgelpark op 20 november.

Kaartverkoop
Aan de deur of klik op de knop 'Bestel kaarten' hierboven.

www.gerardbeljon.nl
Klik hier voor een 'teaser' van het nieuwe werk Me miseram quid agam/Min al acmaaq.