Fauré - Requiem 2023

Requiem: tijd voor bezinning

‘O roosje rood…’ die gezongen melodie van Urlicht bloeit op uit het diepst van de ziel. Studium Chorale brengt deze muziek uit Mahlers Opstandingssymfonie a-capella onder leiding van Hans Leenders. Het gaat om een zestien-stemmige bewerking voor koor door Clytus Gottwald. Dit werk vormt de opmaat voor het troostrijke concertprogramma.
Honorair dirigent Ed Spanjaard dirigeert vervolgens twee requiems die een andere kijk op het leven bieden. Requiem des Fleurs et des Nuages van Tawfiq is een lofzang op het leven, waarin niet de angst voor de dood regeert, maar een wereld vol natuur en weelderige wolken. ‘Alsof hij wilde benadrukken dat de ziel van zijn zinnelijke, fonkelend georkestreerde werk fluïde is en aardse grenzen overstijgt’, aldus NRC. En hét Requiem van Fauré, een van de meest geliefde dodenmissen. In Fauré’s eigen woorden: ‘Een heel menselijk gevoel van hoop en vrede.’

*Tijdens het concert in Den Bosch op 8 november zal Studium Chorale ism Philzuid het Requiem van Fauré ten gehore brengen. In plaats van Mahler en Tawfiq hoort u de wereldpremière van Into Silence van Jo Sporck; een gloednieuw werk om de zeventigste verjaardag van deze Tilburgse componist te vieren. Ed Spanjaard dirigeert, Mattias Spee is de solist voor dit pianoconcert.

Orkest – Philzuid
Dirigent – Ed Spanjaard en Hans Leenders