Musica Sacra 2022 - Het Gouden Kalf

Het Gouden Kalf

Van 16 t/m 18 september vindt kunstenfestival Musica Sacra plaats, met als thema Exodus. Samen met philharmonie zuidnederland en Toneelgroep Maastricht verzorgt Studium Chorale deze editie een nieuw geschreven compositie van Jan-Peter de Graaff, Het Gouden Kalf.

Opnieuw beginnen. In een ander land, in een andere cultuur. Hoe doe je dat, als de plek waar je terecht komt niet ‘het beloofde land’ blijkt te zijn waar je op hoopte?
De reis - de vlucht - die zien we geregeld in het nieuws, maar hoe ziet de (zoek)tocht naar die nieuwe identiteit eruit?
Het is deze reis die we maken in Het Gouden Kalf van Jan-Peter de Graaff. Verteld door Dries Vanhegen (Toneelgroep Maastricht) en uitgevoerd door Studium Chorale samen met een klein ensemble van philharmonie zuidnederland (althobo, trompet/bugel, slagwerk en strijkkwintet).

Brengt de nostalgie uit het oude land het geluk in het nieuwe?

Samen met librettist Jibbe Willems onderzoekt De Graaff de wereld van de Bijbelse Exodus. Hun oratorium Het Gouden Kalf is geïnspireerd op de epische uittocht van een volk, op zoek naar een nieuwe toekomst. Tijdloze materie die zich krachtig weerspiegelt in onze tijd.
De Graaffs oratorium is een psychologisch drama geworden, met het gouden kalf als ultiem nostalgisch ijkpunt, verteld vanuit Aäron (Dries Vanhegen) waarbij het koor afwisselend het volk en enkele individuele vertegenwoordigers van dat volk vertolkt. Het kleine ensemble voegt een weidsheid aan melodramatische klank toe, bovendien is het werk - kenmerkend voor de jonge componist - rijk aan emotie.

*Aansluitend aan de wereldpremière van dit oratorium op 16 september vindt er een nagesprek plaats met Jan-Peter de Graaff, gemodereerd door Erwin Roebroeks. Locatie: souterrain Theater aan het Vrijthof, vrije entree voor bezoekers van het concert.

**Foto Jan-Peter de Graaff: Brendon Heinst

MS22 campagnebeeld.jpeg