50 jaar Studium Chorale

“Ik ben nog altijd trots op wat we toen zijn begonnen en trots op het ensemble dat er nu staat, onder leiding van Hans Leenders. Dat er nog maar heel veel mooie projecten mogen komen!” - Paula Hermans

In 1972 werd Studium Chorale opgericht door Eric Hermans († 2017) en een aantal van zijn medestudenten van het Conservatorium Maastricht. Medeoprichtster en echtgenote van Eric, Paula Hermans, vertelt hoe het allemaal begon.

“Enthousiast als we waren begonnen we het ensemble met 12 studiegenoten. Ons eerste doel was om samen - in kleine bezetting - te zingen, verfijning te zoeken, te studeren en te leren. Het ‘koortje’ was geboren. We waren allemaal gelijkwaardig, hoewel Eric op natuurlijk wijze de leiding nam en kreeg. In 1975 werd het ‘koortje’ omgedoopt tot ‘Studium Chorale’. Al snel kregen we veel waardering, ook van toenmalig directeur en dirigent van het conservatorium Willem Hijstek. Vervolgens werden we steeds vaker gevraagd voor concerten. Ik kreeg er toen een hoop regelwerk bij. Deze verantwoordelijkheid ben ik later gaan delen met medezanger Mathieu Vermeulen. Hij werd voorzitter van ons bestuur en daarna mijn opvolger als zakelijk leider.

We begonnen in ’72 dus als vriendengroep en naast de enorme gedrevenheid die we voelden om mooie muziek te zingen, was het ook hartstikke gezellig. In deze tijd bloeide de liefde tussen Eric en mij op.” Die liefde zit in de ziel van het koor, want ook nu - 50 jaar, vele zangers en een artistiek leider later - is Studium Chorale nog altijd een projectkoor dat met veel plezier samenkomt en met hart en ziel de mooiste muziek maakt in de best mogelijke uitvoering.

D662BE8D-5437-4EC6-9775-978A3E26F050.jpeg
Tuin Beyart, Maastricht, 1975